حدیثان

Powered By Mr . Matin Shahamat

 
نویسنده : م.شهامت - ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/٢٩
 
حدیث(701)حضرت علی(ع) فرمودند: اِحذَر کُلَّ عَمَلٍ یرضاهُ عامِلُهُ لِنَفسِهِ وَ یکرَهُهُ لِعامَّةِ المُسلِمینَ بپرهیز از هر کارى که انجام‏دهنده‏اش آن را براى خود می ‏پسندد، امّا براى عموم مسلمانان نمی ‏پسندد غررالحکم و دررالکلم، ح 2596 حدیث(702)حضرت علی(ع) فرمودند: کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ هر روزی که در آن گناه نشود همان روز ، روز عید است نهج البلاغه ج4 ص100 حدیث(703) پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مَن یشتَهِ کَرامَةَ الآخِرَةِ یدَع زینَةَ الدُّنیا هر که کرامت آخرت را می ‏خواهد ، زینت دنیا را وا می ‏نهد مسند الشهاب ، ج 1 ، ص 251 حدیث(704) امام علی(ع) فرمودند: ایاکُمْ وَ الْحَلْفَ فَاِنَّهُ ینْفِقُ السِّلْعَةَ وَ یمْحَقُ الْبَرَکَةَ از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى ‏کند و برکت را از بین مى ‏برد. کافى، ج 5، ص 162، ح 4 حدیث(705) پیامبر اکرم(ص) فرمودند: نِعمَتانِ مَغبونٌ فیهِما کَثیرٌ مِنَ النّاسِ : اَلصِّحَّةُ وَ الفَراغُ دو نعمت است که بیشتر مردم در آنها زیانکارند : سلامت و فراغت الأمالى ، طوسى ، ص 526 حدیث(706) امام صادق(ع) فرمودند: ثَلاثَةٌ تُورِثُ المَحَبَّةَ : الدّینُ وَالتَّواضُعُ وَالبَذل سه چیز است که محبّت می ‏آورد : دین ، فروتنى و بخشش تحف العقول، ص 316 حدیث(707) امام علی(ع) فرمودند: اِقبَل عُذرَ أخیکَ و إنْ لَم یکُن لَهُ عُذرٌ ، فَالْتَمِس لَهُ عُذراً عذر برادرت را بپذیر و اگر عذرى نداشت ، عذرى برایش بتراش بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 165 حدیث(708) امام علی(ع) می فرمایند: إنَّ أهنَأ النّاسِ عَیشاًَ مَن کانَ بِما قَسَمَ اللهُ لَهُ راضیاً گواراترین زندگی برای کسی است که به آنچه خداوند قسمت او کرده، خرسند و راضی باشد غررالحکم و دررالکلم، ح 3397 حدیث(709) امام علی(ع) می فرمایند: اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَى‏ءٍ بِالمِعیارِ ، إمّا ناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌ بِعِلمٍ آدمیزاده ، شبیه‏ترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا به‏دانش ، سنگین گردد تحف العقول، ص 212 حدیث(710) امام صادق(ع) می فرمایند: لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیامَ حَیاتی اگر او [امام زمان‏ علیه السلام‏] را در یابم ، تمام عمر به او خدمت می ‏کنم الغیبه ، نعمانى ، ص 245 حدیث(711) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: العِبَادَةُ مَعَ أکلِ الحَرََامِ کَالبِنَاءِ عَلیَ الرَّمل عبادت همراه با لقمۀ حرام همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد بحار الأنوار، ج 84، ص 258 حدیث(712)امام سجاد(ع) می فرمایند: کانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجزَاءٍ: جُزءاً لِلَّهِ، وَجُزءاً لِأهلِهِ، وَجُزءاً لِنَفسِهِ پىامبر (صلی الله علیه و آله) وقت خود را در منزل به سه قسمت میکرد: بخشی برای (عبادت) خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خوىش مکارم الأخلاق، ج 1، ص 44 حدیث(713)پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: أولَى النّاسِ بِالتُّهمَةِ مَن جالَسَ أهلَ التُّهمَةِ سزاوارترىن مردم به تهمت کسى است که با اهل تهمت همنشىنى کند الأمالى ، صدوق ، ص 73 حدیث(714) امام على (ع) می فرمایند: اِذا ظَهَرَتِ الجِناىاتُ ارتَفَعَتِ البَرَکاتُ هرگاه گناهان آشکار شوند، برکت‏ها از مىان مى‏رود غررالحکم، ح 4030 حدیث(715) رسول اکرم (ص) می فرمایند: اِنَّ اَخوَفَ ما اَخافُ عَلى اُمَّتى مِن بَعدى هذِهِ المَکاسِبُ المُحَرَّمَةُ وَ الشَّهوَةُ الخَفىةُ وَ الرِّبا آنچه بىش از هر چىز بر امتم بعد از خود مى‏ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست بحارالانوار، ج 103، ص 54، ح 26 حدیث(716) رسول اکرم (ص) می فرمایند: اِستَعىنُوا عَلى اُمُورِکُم بِالکِتمانِ فَإنَّ کُلَّ ذى نِعمَةٍ مَحسُورٌ در کارهاى خود از نهاندارى مدد گىرىد چون هر صاحبِ نعمتى مورد حسد است تحف العقول ، ص 48 حدیث(717) امام جواد (ع) می فرمایند: اَلأیّامُ تَهتِکُ لَکَ الأمرَ عَنِ الأسرارِ الکامِنَةِ روزگار رازهاى نهان را بر تو آشکار می کند بحارالأنوار ، ج 78 ، ص 364 حدیث(718) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ الأَمنُ وَالعافِیَةُ دو نعمت است که شکر آنها گزارده نمی شود : امنیت و سلامتى الخصال، ص 34 حدیث(719) امام صادق(ع) می فرمایند: بادِرُوا أولادََکُم بِالحَدیثِ قَبلَ أن یَسبِقَکُم إلَیهِمُ المُرجِئَةُ در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند کافی، ج 6، ص 47 حدیث(720) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: اَلعِبادَةُ مَعَ أکلِ الحَرامِ کَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ عبادت کردن با وجود حرام خوارى مانند ساختن بنایى است بر روى شن عدّة الداعى ، ص 141 حدیث(721) امام عسکری(ع) می فرمایند: إیّاک وَالإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما یَدعوانِ إلَى الهَلَکَةِ از افشاى اسرار و ریاست طلبى بپرهیز که این دو آدمى را به هلاکت می کشاند تحف العقول ، ص 487 حدیث(722) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: أحزَمُ النّاسِ أکظَمُهُم لِلغَیظِ دوراندیشترین مردم کسى است که بیش از هر کس بر خشم خویش چیره آید الأمالى ، صدوق ، ص 28 حدیث(723) پیامبر اعظم(ص) می فرمایند: یا أباذَر! إنَّ اللَّهَ لایَنظُرُ إلى‏ صُوَرِکُم و لا إلى‏ أموالِکُم و لکِن یَنظُرُ إلى‏ قُلوبِکُم و أعمالِکُم اى اباذر! خداوند به ظاهر و دارایى شما نمى‏نگرد ، بلکه به دلها و کردارتان مى‏نگرد الأمالى، طوسى، ص 536 حدیث(724) پیامبر اعظم(ص) می فرمایند: یاِقنَع بِما اُوتیتَهُ یَخِفَّ عَلَیکَ الحِسابُ به آنچه به تو داده شده ، قناعت کن ، تا کار حسابرسى بر تو آسان شود اأعلام الدین ، ص 344 حدیث(725) پیامبر اعظم(ص) می فرمایند: ییّاکُم وَ الدَّینَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیلِ و مَذَّلَةٌ بِالنَّهارِ باز قرض گرفتن بپرهیزید ، که اندوه شب است و خوارى روز اعلل الشرائع ، ج 2 ، ص 527 حدیث(726) امام جواد (ع) می فرمایند: مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ هر کس او را با شناخت زیارت کند بهشت پاداش او خواهد بود بحارالأنوار ، ج 102، ص 266 حدیث(727) امام علی (ع) می فرمایند: اَلحَقُّ طَریقُ الجَنَّةِ وَ الباطِلُ طَریقُ النّارِ وَ عَلى کُلِّ طَریقٍ داع حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده‏اى است نهج السعادة، ج 3، ص 291 حدیث(728) امام حسین (ع) می فرمایند: یَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَیَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مى‏آورد و آن‏گاه او از ستم‏گران انتقام مى‏گیرد إثباة الهداة ، ج 7 ، ص 138 حدیث(729) امام حسن (ع) می فرمایند: اَلإخاءُ الوَفاءُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ نشانه برادرى ، وفادارى در سختى و آسایش است بحارالأنوار ، ج 75 ، ص 114 حدیث(730) امام علی(ع) می فرمایند: صُن دینَکَ بِدُنیاکَ تَربَحهُما وَ لا تَصُن دُنیاکَ بِدِینِکَ فَتَخسَرَهُما دین خود را با دنیایت حفظ کن تا هر دو را ببرى ، و دینت را وسیله حفظ دنیایت قرار مده ، که هر دو را مى‏بازى غررالحکم و دررالکلم ، ح 5861 حدیث(731) امام هادی (ع) می فرمایند: العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ خودپسندى، آدمى را از دانش‏جویى باز مى‏دارد و به‏ناسپاسى وانکار حق مى‏خواند بحار الأنوار، ج 69، ص 199 حدیث(732) امام علی(ع) می فرمایند: مَن تَطَبَّبَ فَلیَتَّقِ اللَّهَ وَ لیَنصَح وَلیَجتَهِدِ هر که طبابت مى‏کند باید از خدا بترسد و خیرخواه باشد و سعى خود را به کاربرد دعائم الاسلام ، ج 2 ، ص 144 حدیث(733) امام صادق(ع) می فرمایند: أنفَعُ الأشیاءِ لِلمَرءِ سَبقُهُ النّاسَ إلى عَیبِ نَفسِهِ سودمندترینِ چیز براى مرد ، آن است که در جستن عیب خویش‏بر دیگر مردم ، پیشى گیرد الکافى، ج 8، ص 243 حدیث(734) امام رضا(ع) می فرمایند: لیـس لبخیل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوک وفـاء ولا لکذوب مــروه بخیل را آسایشى نیست و حسود راخوشى و لذتى نیست و زمامدار را وفایى نیست و دروغگو را مروت و مردانگى نیست تحف العقول,ص 450 حدیث(735) امام رضا(ع) می فرمایند: عَونُکَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَةِ یارىِ تو به ناتوان ، از بهترینِ صدقه‏ هاست تحف العقول ، ص 446 حدیث(736) امام هادی (ع) می فرمایند: مَن جَمَعَ لَکَ وُدَّهُ ورَأیَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَکَ هر که تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نیز تمامت طاعت خود را برایش فرآهم آور تحف العقول ، ص 483 حدیث(737) امام رضا (ع) می فرمایند: صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله دوست هرکس عقل او, و دشمنش جهل اوست همان, ص 443 حدیث(738) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: تَمامُ التَّقوى‏ اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعمَلَ بِما عَلِمتَ تمام تقوا این است که آنچه را نمى ‏دانى بیاموزى و بدانچه مى ‏دانى عمل کنى. تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120 حدیث(739) امام باقر (ع) می فرمایند: بنی الاِسلام علی الخَمس الصَلوة و الزَکوة و الصَوم و الحَج و الوِلایَة‏و لَم یناد بشى‏ء ما نُودى بِالوِلایة یوم الغَدیر اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است. کافى 2، 21، ح 8 حدیث(740)امام علی(ع) می فرمایند: قَدرُ الرَّجُلِ عَلى‏ قَدرِ هِمَّتِهِ ، وَ عَمَلُهُ عَلى‏ قَدرِ نِیَّتِهِ ارزش آدمى به اندازه همّت او ، و عملش به اندازه نیّت اوست غررالحکم و دررالکلم ، ح 6743 حدیث(741)پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اَلجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است کنزالعمّال ، ح 20242 حدیث(742)امام علی(ع) می فرمایند: عَجِبتُ لِمَن یَرى‏ أنَّهُ یَنقُصُ کُلَّ یَومٍ فِی نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا یَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ در شگفتم از کسى که مى‏بیند هر روز از جان و عمر او کاسته مى‏شود ، امّا براى مرگ آماده نمى‏شود غررالحکم و دررالکلم ، ح 6253 حدیث(743)امام علی(ع) می فرمایند: اِکتَسِبُوا العِلمَ یَکسِبکُمُ الحَیاةَ دانش کسب کنید تا به شما زندگى (و بالندگى) بخشد غررالحکم و دررالکلم، ح 2486 حدیث(744) امام جواد (ع) می فرمایند: الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى کُلِّ عالٍ اعتماد به خدا بهاى هر چیز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندایى بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364 حدیث(745) امام صادق (ع) می فرمایند: ثَلاثَةُ أشیاءَ یَحتَاجُ النّاسُ إلَیها : الأمنُ وَ العَدلُ و الخِصبُ سه چیز است که مردم به آنها نیازدارند : امنیّت ، عدالت و رفاه تحف العقول ، ص 320 حدیث(746) امام رضا (ع) می فرمایند: اَلسَّخِیُّ یَأکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِیَأکُلوا مِن طَعامِهِ وَالبَخیلُ لایَأکُلُ مِن طَعامِ‏النّاسِ لِئَّلّا یَأکُلُوا مِن طَعامِهِ سخاوتمند از خوراک مردم بخورد تا مردم از خوراکش بخورند ، و بخیل از خوراک مردم نخورَد تا از خوراکش نخورند. الکافى، ج 4، ص 41 حدیث(747) امام کاظم (ع) می فرمایند: إنَّ الحَرامَ لا یُنمى‏ وإن نُمِىَ لا یُبارَکُ فیهِ؛ مال حرام افزون نمى‏گردد و اگر هم افزون گردد برکت نمى‏یابد. الکافى ، ج 5، 125 حدیث(748) امام علی(ع) می فرمایند: الفِکرُ فِی الخَیرِ یَدعُو إلَى العَمَلِ بِهِ اندیشیدن به خوبى‏ها آدمى را به انجام دادن آنها بر مى‏انگیزد میزان الحکمه ، ح 16179 حدیث(749) امام رضا(ع) می فرمایند: اَلنّاسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا یَکتَفِی و طالِبٌ لا یَجِدُِ مردم دو گونه‏اند: یابنده‏اى که [به یافته‏اش‏] بسنده نمى‏کند و جوینده‏اى که نمى‏یابد. بحارالأنوار، ج 75، ص 349 حدیث(750) امام رضا(ع) می فرمایند: الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ حجّ آرام بخش دل‏ها است الأمالى ، طوسى ، ص 296